18 Mars - Det börjar arta sig!

Väggarna är målade och golvet lagt! Lägger inte upp några bilder än för familjen ska få sig en liten överraskning =)

Kom på vad trixet var med äggoljetemperan; beställ direkt från tillverkaren! Den burken jag fick förr måste ha stått och dragit sig på nåt lager, för den nya burken var så fin som filmjölk och underbar att måla med. Penslade för att få ett tunt silkeslent lager, två strykningar så var det klart. Bredspacklingen kan anas, så väggen ser ut som ett stort gräddvitt moln! Ljuvligt!

Jag har en teori om gamla färger. Och varför de inte används mer. Skönheten i linolja och tempera är djupare än vad som lätt kan förmedlas på en bild i ett inredningsmagasin. Nu är jag en usel fotograf, men inte ens de som är riktigt bra förmår visa helheten. Att det skiftar lite i olika ljus, hur ljuset studsar, hur det skimrar när solen lyser in. Den underbara känslan för handen att röra något som är målat med dessa färger. I tvättstugan "gick vi svensson" och målade med Alcro. det ser snyggt ut på kort men det är så man vill gråta ibland vilken skillnad det är mot övriga huset. Jag är helt för praktiskt och allt sånt, det är ingen nostalgi som får mig att välja "tradiontionellt". Det är helt enkelt bara så mycket bättre.

I övrigt kan jag notera för historien att i Söndags var det 15 plus i solen och igår var det snöstorm. Mars ger sig inte så lätt!

2 kommentarer:

Nyhems byggnadsvård sa...

Hej! Tack för din kommentar hos mig. Kul att bloggen kan fungera som inspiration för andra. (Man blir bara lite föråvnad att man faktiskt har några läsare...)Kul att du också blivit äggoljefrälst!!! Vilken häftigt projekt Ni har! Ser fram emot fler bilder. Glad Påsk! Ägg gör en glad... Mvh Mitt Egnahem i Värmland

Nyhems byggnadsvård sa...

PS. Glömde säga att jag tyckte du skrev så vackert och träffande om traditionella färger kontra moderna. Precis så!!!