11 Mars- Målning

Målade med äggoljetempera. Det stod på burken "späd med max 10% vatten". På målningsinstruktionen stod att konsistensen skulle vara som lättfil. Efter att 10% vatten var iblandat och omrört var det fortfarande som creme fraiche. Vitt och fluffigt och härligt. Så jag rollade. Och rollade. Och rollade AV färgen. Det torkade på två mikrosekunder och var alldeles för tjockt och det gick inte att arbeta ut! Till slut vid halv tolv gav jag upp och blandade i massor med vatten tills det äntligen såg ut som fil. Mycket lättare. Resultatet blev hemskt kladd på två väggar och rätt ok i ett hörn. Får slipa av dessa, beställde ny färg eftersom den andra tog slut, den borde komma med posten idag. Färgen tog slut i dörrhålet.

Det andra målningsäventyret går lite bättre, pålitliga gamla linoljan. Har nu gjort 1+1 strykning med vetegult på köksluckorna.


Kulören är helt underbar, varm grå med toner i ockra eller umbra beroende på vad är närmast. Har sprungit runt med en lucka för att se vilka färger den passar ihop med. Svart och rosmarin till denna är bara så läckert. Har inte vågat ta upp en ljusgrå-linoleum platta för jag tror att dessa två grå inte riktigt funkar tillsammans. Det fanns begränsat med färger på linoleumen. Anledningen till att jag inte vill se det är för att jag vet att helheten kommer att bli super så jag vill inte börja stirra för nära. Förbannelsen med att "se" färger är att man blir lite för känslig.

Inga kommentarer: